Proud-Nerds-logo-CMYK-zwart
Wiko Dakkappelen biedt de ultieme productbeleving aan met
Visual eCommerce

Een fotorealistische dakkapel configurator voor offerte aanvragen, inclusief flexibele maatvoering en onderhoudbare prijsmatrix. 

Visual eCommerce voor Wiko

Bij een grote, bijzondere aankoop willen klanten zeker weten dat het door hun gekozen product de juiste is. Zo’n aanschaf is een weloverwogen keuze: je weegt bewust alle opties af. Een gepersonaliseerde, bijna tastbare, productpresentatie geeft de klant het vertrouwen de juiste keuze te kunnen maken.

Een 3D-configurator biedt deze ervaring. Het visueel weergeven van alle mogelijke productcombinaties vergemakkelijkt het keuzeproces, waardoor de klant sneller een keuze zal maken. Al helemaal wanneer het product getoond wordt in de persoonlijke omgeving van de klant en laagdrempelig advies gevraagd kan worden aan een expert.

Wiko's challenge

Alles is mogelijk

Een 3D-configurator biedt deze ervaring. Het visueel weergeven van alle mogelijke productcombinaties vergemakkelijkt het keuzeproces, waardoor de klant sneller een keuze zal maken. Al helemaal wanneer het product getoond wordt in de persoonlijke omgeving van de klant en laagdrempelig advies gevraagd kan worden aan een expert.

Samen met hun digital consultant van FDTA, zocht Wiko daarom een configurator die de klant in het aankoopproces ondersteunt. Om zo de vele product opties die Wiko biedt visueel weer te geven. Het is daarbij van belang dat de configurator een hoogwaardige kwaliteit uit straalt: de ultieme visuele beleving komt namelijk zo goed mogelijk overeen met de realiteit. Voor een uitstraling van hoogwaardige kwaliteit is een gedegen platform nodig. Visual eCommerce biedt de oplossing.

Talloze opties in een snel platform

Een dakkapel kent vele verschillende configuratie mogelijkheden. Van dak omlijsting, tot aantal ramen tot de totale afmeting van de dakkapel: alles kan naar eigen smaak worden samengevoegd. Maar… niet alle opties zijn in werkelijkheid met elkaar te combineren. Het afbakenen van ontwerpopties is dus belangrijk.
Want heb jij ooit een dakkapel van vier meter breed met twaalf ramen gezien?

Samen bedenken

Om dit te bewerkstelligen zijn we in de huid van Wiko gekropen, om het product écht te begrijpen. Het vertalen van het product naar regels in de configurator zorgt dat de productweergave reëel blijft. Zo toont de configurator vanaf een bepaalde afmeting van de dakkapel bijvoorbeeld juist meer of minder ramen. 

Hierdoor ontwerpen de eindgebruikers producten die te realiseren – en eenvoudig te offreren – zijn. Wel zo handig!

Wat is Visual eCommerce?

Visual eCommerce is een flexibel en headless e-commerce platform gericht op productbeleving en -configuratie. Door de gedegen User Experience is het platform gebruiksvriendelijk voor de eindgebruiker. Maar, ook voor jou, als de verkopende partij, is het platform makkelijk in gebruik. De flexibiliteit van Visual eCommerce stelt de verkoper in staat om het platform naadloos aan te laten sluiten bij jouw bedrijf, met jouw eigen business-regels. Lees hieronder hoe Visual eCommerce is ingericht voor Wiko.

3D-configurator

Fotorealistische beeld

Voor Wiko was een fotorealistische weergave van de dakkapel erg belangrijk: zowel het product als de achtergrond is daarom aanpasbaar. Op deze manier kan de klant zijn of haar eigen omgeving nabootsen in de configurator. Zo weet je dus zeker dat de dakkapel ook op jouw dak goed staat!

Om de dakkapel zo realistisch mogelijk weer te geven zijn de visuele plaatjes van hoogstaande kwaliteit. Denk hierbij aan lichtval, schaduw, perspectief en reflecties. Maar ook aan details in- en rondom de woning. Dit, in combinatie van de complexiteit van de vele ontwerpopties, kan zorgen voor een langzaam platform: iets wat voorkomen moet worden! De oplossing bleek een hoogwaardige 2D gelaagdheid. Dit houdt in dat de plaatjes in de configurator in 3D zijn ontworpen, maar de configuratie zelf is 2D. Je kunt Wiko’s configurator daarom niet draaien, maar er kan wel in- en uitgezoomd worden om de dakkapel van een afstandje te bekijken.

Business Manager

Onderhoudbare prijsmatrix

Via de business manager kunnen jouw business-regels geïntegreerd worden in het productmodel. Zo kun je zelf in stellen wanneer bepaalde presets of producteigenschappen wel of juist niet worden getoond. Daarbij komt dat alles aanpasbaar is: veranderende prijzen of verkoopregels zijn eenvoudig door te voeren.

Voor Wiko is deze flexibiliteit cruciaal. Ze opereren in een markt met snel veranderende inkoopprijzen, die vaak afhankelijk zijn van de afmeting van het product. Door de onderhoudbare prijsmatrix in het platform kunnen alle prijzen, die afhankelijk zijn van de breedte en hoogte van het product, snel visueel kunnen weergegeven in de configurator. Daarna zijn de prijzen direct zichtbaar in de offerte.

Deze onderhoudbare prijsmatrix kan ook in de toekomst waardevol zijn voor Wiko: binnen Visual eCommerce is het mogelijk andere prijzen te tonen op basis van klant eigenschappen. Je kan dan andere prijzen instellen je verschillende klantsegmenten. Zo kunnen bijvoorbeeld projectontwikkelaars tegen een ander tarief bestellen dan particuliere klanten.

Webshop- en websitebeheer

Offertegenerator

Door de koppeling met Magento Commerce kan na het samenstellen van het product een offerte aangevraagd worden. Dankzij onze op maat gemaakte koppeling kan, in de toekomst, deze offerte eenvoudig gedeeld worden met het CRM pakket van Wiko. Hierdoor, in combinatie met de ingebouwde deelfunctie, dient Visual eCommerce als een ware leadgenerator.

De offerte kan eenvoudig met Wiko gedeeld worden via whatsapp, zodat klanten laagdrempelig kunnen vragen om hulp. Daarnaast kan ook een showroomafspraak ingepland worden, waarbij de offerte direct wordt meegestuurd. Zo zullen leads sneller converteren naar klant: ideaal!

Bekijk Wiko's platform

Ervaar zelf de kracht van personalisatie. Neem een kijkje op Wiko’s platform. Stel je dakkapel samen en laat je meenemen in de talloze mogelijkheden. 

Tech-talk: image layering

Een configurator van kwaliteit werkt soepel en snel. Maar, hoe zorg je ervoor, met de vele mogelijke productopties, dat dit niet ten koste gaat van het de beeldkwaliteit of de configuratiesnelheid. Wij denken graag op de lange termijn, dus er moest een oplossing komen.

Deze oplossing bleek een methode genaamd “image layering”. De verschillende dakkapel opties hebben wij allemaal in afzonderlijke plaatjes opgeslagen. Door losse elementen (zoals ramen en dakomlijsting) samen te brengen in een gegenereerde plaat direct op de webserver, hoeven niet alle mogelijke combinaties in 3D weergaven los uitgerenderd te worden. Het totaal aantal plaatjes wordt daardoor aanzienlijk teruggebracht, waardoor het platform snel blijft én een fotorealistische weergave biedt.

Tech-talk: gekoppeld aan eigen CMS

Wiko beschikt over een eigen CMS om hun website te beheren. We hebben er daarom voor gekozen om de configurator als aanvulling op hun bestaande website te plaatsen. Belangrijk is dat deze aanvulling aansluit de huidige site van Wiko: de eindgebruiker moet de beleving hebben dat hij of zij in één systeem bezig is.

Daarom toont het platform dezelfde header en design als op Wiko’s website. Ook navigeert het platform op het eind terug naar de website van Wiko. Het is dus mogelijk Visual eCommerce toe te voegen aan een bestaande website: deze hoeft niet op de schop!

Let's talk

Aan de slag met Visual eCommerce?

Wij zijn benieuwd naar jouw ambities! We leggen je met plezier uit wat (Enterprise) Visual eCommerce voor jouw kan betekenen binnen jouw eCommerce productstrategie.